| |
|
Rozvoj pohybových schopností u dětí ve věku 10-12 let ve sportovní přípravě fotbalistů
HOFMANN, Lukáš
Bakalářská práce hodnotí pohybové schopnosti mladších žáků oddílu SK Čtyři Dvory za účelem rozvoje pohybových schopností u dětí ve věku od 10 do 12 let a nastavení správného tréninkového plánu na základě dosažených výsledků. Studie proběhla na základě aplikace motorických testů, skóre testové baterie, diferenčního skóre a apliko-vané korelace. Uvedené metody proběhly na základě prvního Testu a posléze Re-testu se zaměřením na vytrvalost a fyzickou sílu. Výsledky ukazují výrazné zlepšení v Leh-sedu opakovaně a Běhu po dobu 12 minut, přičemž stav pohybové aktivity mezi testy je stabilní. Silná negativní korelace byla zjištěna mezi Během na 12 minut a Člunkovém běhu na 4x10 metrů, to naznačuje, že hráči s vyšší výkonností v jednom testu mají ten-denci vykazovat nižší výkonnost ve druhém. Tato zjištění lze využít pro tréninkové programy, podporující komplexní rozvoj mladých sportovců. V kvalitním tréninkovém programu je však důležité zohlednit i další faktory, jako je technika, taktika a psycholo-gické dovednosti.
|
|
Normalizační studie motorických testů silových, vytrvalostních a obratnostních schopností u dělostřeleckého a leteckého vojenského personálu
Šrámek, Antonín ; Vágner, Michal (vedoucí práce) ; Sovák, Libor (oponent)
Název práce Normalizační studie motorických testů silových, vytrvalostních a obratnostních schopností u dělostřeleckého a leteckého vojenského personálu. Fyzická připravenost vojáků je důležitou složkou bojeschopnosti armády. V době míru si vojáci zvyšují svou fyzickou úroveň v rámci vševojskového výcviku, kde absolvují i přezkoušení z fyzické výkonnosti. K objektivnímu hodnocení fyzického výkonu se používají standardizované motorické testy, kde je nutné stanovit normy, podle kterých je hodnocen dosažený výkon. Cíle Tato diplomová práce byla zaměřena na stanovení norem u motorického testu "mrtvý tah s hexa osou", "maximální počet kliků", "běh na 3000 metrů" a "přenášení zátěže", u kterého byla zjišťována i spolehlivost při opakovaném měření. Metodika Výzkumný soubor byl složen ze 105 mužů dělostřeleckého oddílu pro první tři výše uvedené motorické testy a ze 65 mužů (44 mužů dělostřeleckého oddílu a 21 mužů základny vrtulníkového letectva) pro test "přenášení zátěže". Celkový soubor vojáků byl rozdělen do věkových kategorií v rozmezí pěti let. Pro výpočet norem bylo nejprve ověřeno normální rozložení dat a poté byl porovnán možný rozdíl mezi věkovými kategoriemi pomocí parametrické i neparametrické ANOVA. Případné rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi byly porovnány pomocí Mann-Whitney testu nebo...
|
|
Vztah mezi dlouhodobou intervencí kompezačních cvičení a silově-rychlostními parametry u mladých fotbalistů
Pavlík, Michael ; Hráský, Pavel (vedoucí práce) ; Nováková, Pavlína (oponent)
Název: Vztah mezi dlouhodobou intervencí kompenzačních cvičení a silově-rychlostními parametry u mladých fotbalistů Cíle: Na základě diagnostického vyšetření sestavit kompenzační program pro intervenovanou skupinu za účelem zlepšení funkčního stavu pohybového aparátu a sledovat, zda tato intervence se projeví ve výkonu v daným motorických testech, které testují silově-rychlostní schopnosti hráčů Metody: Pro měření lineární rychlosti a zrychlení byl využít test "20-m linear sprint test", který byl měřen pomocí časových fotobuněk (Witty Timing Sytem). U tohoto testu byly sledovány průměrné časy všech skupinách na vzdálenosti 5, 10, 20 m. Dále s pomocí fotobuněk byl změřen 505 agility test pro určení rychlosti změny směru u hráčů. Posledním testem byl "Standing broad/long jump" měřen metodou (Laser-method measurement SDJ) pomocí laserového optického dálkoměru (Mestek GR20). Pro určení normality dat byl využit Shapiro-Wilk test, jehož výsledky nezamítají normalitu dat. Pro statistickou analýzu byl využit párový T-test dat mezi jednotlivými měřeními u jednotlivých skupin. Pro zápis dat a jejich následné analýzy byly využity softwary MS Excel a Jamovi. Výsledky: Intervenovaná skupina v testu 20-m linear sprint zlepšila svůj průměrný čas na 5 m o 0,07 s (p < 0,001; d = 1,763), 10 m o 0,31 s (t = 14,026; p...
|
|
Rozdíl úrovně pohybových schopností žáků v závislosti na typu navštěvované školy
Závěrková, Eliška ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Hájková, Jana (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit a porovnat pohybové schopnosti žáků devátých tříd základních škol a stejně starých žáků víceletých gymnázií. K zjištění úrovně pohybových schopností byla použita testová baterie UNIFITTEST 6-60. Dílčími cíli práce je porovnat získané výsledky s populačními normami, porovnat somatický stav obou výzkumných souborů a porovnat pohybové schopnosti s ohledem na pohlaví. Tato práce je členěna na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické práci se nejdříve věnujeme definici, dělení a popisu pohybových schopností, poté je uvedena historie a skladba testového profilu UNIFITTEST 6-60. Dále jsou v teoretické části věnovány kapitoly věkovým zákonitostem mládeže ve věku 14-15 let, rozdílům v RVP a ŠVP a v neposlední řadě rešerši dostupné literatury. Výzkumná část je věnována samotnému průběhu měření, popisu výzkumných souborů a analýze výsledků. Závěr práce obsahuje diskuzi a vyhodnocení získaných dat. Výsledky této práce potvrdily hypotézu, že studenti víceletých gymnázií dosahují lepších pohybových schopností, než žáci základních škol. Rozdíly však nedosahují velmi významných hodnot.
|
|
Účinky allopregnanolonu na motoriku mláďat laboratorního potkana.
Krejčí, Lukáš ; Mareš, Pavel (vedoucí práce) ; Valeš, Karel (oponent)
Allopregnanolon je typický zástupce neurosteroidů. Může vznikat syntézou de novo přímo v CNS nebo jako metabolit progesteronu. Jedná se o alosterický modulátor GABAA receptorů, díky čemuž má anxiolytické, sedativní a antikonvulzivní účinky. Tato práce zkoumá vliv allopregnanolonu (ALLO) na motoriku mláďat laboratorního potkana. Výsledky budou sloužit jako referenční studie k práci Terezy Košťálové (2020), která zkoumala nově objevený neuroaktivní steroid pregnanolonpyroglutamát (PPG). Tento exogenní steroid, syntetizovaný v Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky (ÚOCHB AV ČR), nabízí potenciální využití v léčbě epilepsií. Naším cílem bylo po aplikaci allopregnanolonu provést stejnou baterii motorických testů jako srovnání, v jaké míře a jakým způsobem tyto dvě látky akutně ovlivní motorický projev mláděte potkana. V teoretické části diplomové práce jsou popsány fyziologické mechanizmy neurosteroidů v lidském těle a jejich potenciál v léčbě závažných onemocnění, zvlášť epilepsií. Dále je popsán ontogenetický vývoj motoriky potkana a porovnání s člověkem. Metodika popisuje výběr a způsob provedení motorických testů. Ve speciální části jsou uvedeny výsledky testování, které prokázaly výraznější vedlejší účinky ALLO na motoriku mláďat potkana v porovnání s PPG, který se tak...
|
|
Hodnocení úrovně hrubé motoriky dětí ve věku 11 až 12 let testovou baterií MABC-2 na vybrané základní škole
HAVLÍČEK, Martin
Cílem práce bylo otestovat úroveň motorických schopností dětí ve věku 11 až 12 let na vybrané základní škole. Za pomoci rešerše literatury byl analyticko-syntetickou metodou vypracován teoretický podklad. Ve výzkumu bylo testovou baterií MABC-2 otestováno 45 dětí ve věku 11 až 12 let. Testování probíhalo v prostorech ZŠ Boženy Němcové v Dačicích po informovaném souhlasu zákonných zástupců dětí. Pro charakterizování souboru bylo realizováno šetření pomocí ankety. Na základě experimentu bylo zjištěno, že dívky dosáhly lepších výsledků než chlapci v komponentě rovnováha o 0,7 percentil a v komponentě míření & chytání o 6,2 percentil. Výsledky dále ukázaly na lepší výkony sportujících v porovnání s nesportujícími průměrně o 8,8 percentil v komponentě rovnováha a o 13,1 percentil v komponentě míření & chytání. Žádnému žákovi nebylo v komponentách diagnostikováno riziko motorických obtíží spadajících do 2. pásma ani motorické obtíže spadající do 3. pásma s doporučením pro specializované vyšetření. Celkově můžeme hodnotit úroveň hrubé motoriky testovaných dětí díky percentilovým ekvivalentům jako velmi dobrou.
|
|
Cviky a motorické testy silových schopností používané k výcviku a testování vojenského personálu: systematická rešerše
Mašek, David ; Vágner, Michal (vedoucí práce) ; Maleček, Jan (oponent)
Název: Cviky a motorické testy silových schopností používané k výcviku a testování vojenského personálu: systematická rešerše. Cíl práce: Hlavním cílem této bakalářské práce bylo zjistit jaké cviky a motorické testy se nejčastěji používají pro rozvoj a testování silových schopností u příslušníků vojenského personálu a následné porovnání jejich četností a účelu využití v armádních fyzických tréninkových programech. Metody: Tato bakalářská práce byla zpracována formou systematická rešerše literatury a studií zabývajících se cviky a motorickými testy určenými pro výcvik a testování silových schopností vojenského personálu. Metodický postup zpracování byl zvolen na základě mezinárodního doporučení PRISMA. K počátečnímu výběru potencionálně vhodných studií byl sestaven skript, pomocí kterého proběhlo vyhledávání vhodných studií v databázích Web of Science, Scopus a PubMed. Pro následné doplnění proběhlo nesystematické vyhledávání v databázi Google Scholar. U vybraných studií byla posouzena kritéria pro zařazení do systematické rešerše včetně jejich metodické kvality. Výsledky: U testování silových schopností vojenského personálu byla největší četnost zaznamenána u motorických testů, kde odpor tvořila hmotnost vlastního těla (kliky, sedy-lehy a shyby). Dále byla zjištěna převaha testování silové...
|
|
Vztah pohybové aktivity a tělesné zdatnosti čtyřletých dětí
Matějovská, Anna ; Bačáková, Radka (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název: Vztah pohybové aktivity a tělesné zdatnosti čtyřletých dětí Cíl: Hlavním cílem bylo zjistit, zda pohybová aktivita ovlivňuje tělesnou zdatnost čtyřletých dětí. Dílčím cílem bylo zjistit jaké rozdíly jsou v době strávené pohybovou aktivitou mezi chlapci a dívkami. Dalším dílčím cílem bylo zjistit, zda děti tráví více času ve středně - vysoké intenzitě v pracovním dnu či o víkendu. Metody: Výzkumný soubor tvořilo 6 chlapců a 6 dívek v průměrném věku 4,52 ± 0,3, kteří navštěvují mateřskou školu v Klánovicích. Pro měření pohybové aktivity bylo využito týdenního monitorování pomocí ActiGraphu GT9X. Tělesná zdatnost byla hodnocena pomocí motorických testů, skládající se z člunkového běhu 4 x 5 m, skoku do dálky, hodu na rychlost, přemisťování kostek, přeskakování překážky, flexibility a Beep testu. Výsledky: Výsledky neukázaly žádný větší vztah mezi časem stráveným pohybovou aktivitou a výsledky motorických testů. U všech testů se korelační koeficient pohyboval pod hodnotou 0,4. Z chlapců a dívek vyšly aktivnější dívky. A výsledky nepřinesly žádné rozdíly mezi pohybem v pracovním nebo víkendovém dnu, 5 dětí bylo aktivnějších přes pracovní den, 5 dětí přes víkend, 2 děti nemohly být do výsledků zahrnuty, jelikož o víkendu nenosily aktigraf. Klíčová slova: předškolní věk, zdatnost, motorické testy,...
|
|
Úroveň vybraných motorických kompetencí u dětí předškolního věku
Vobořilová, Barbora ; Panská, Šárka (vedoucí práce) ; Janošková, Hana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou vybraných motorických kompetencí u dětí předškolního věku. Teoretická část uvádí aktuální poznatky současné literatury i některých výzkumů. Jednotlivé kapitoly teoretické části se věnují charakteristice období předškolního věku, pohybovým vývojem dítěte, ale také rozvojem motorických dovedností a schopností v mateřské škole. Věnuje se také problematice deficitů v oblasti motorických funkcí, které jsou důležitou součástí výsledků testování. Samostatnou kapitolu pak tvoří možnosti a jednotlivé druhy testování, kdy je pozornost věnována možným rozdílům mezi dětmi a významu a validitě motorických testů. Cílem praktické části je zmapovat podmínky podporující motorický rozvoj dětí v Mateřské škole Prievidzská 1, Šumperk, oddělení Temenická. Dílčím cílem je pak screeningové šetření motorické úrovně dětí, ale také zjištění úrovně stimulace dětí k motorické aktivitě ze strany pedagogů. Samostatná diskuze se poté věnuje shrnutí získaných výsledků a navrhuje možná doporučení pro další praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Motorika, pohyb, morotické testy, screening, mateřská škola.
|